Äta, sova, jobba.

Publicerad 2014-05-18 18:23:16 i Allmänt, Författardrömmar., Häng med!,

Varit borta i Katrineholm mellan 8 och 17 varje vardag i två veckors tid. Praktiserade på Katrineholms Kuriren som är Katrineholms lokaltidning. Där har jag intervjuat en bonde, en glasbruksägare, en lärare, en journalist, folk som tävlade i yrkes-SM och fler. Lärt mig mycket, rest mycket och försökt vara väldigt trevlig för att inte skrämma folk. Utöver det så har jag i stort sett sovit. 

Klockan är 06.40 och SJs regionaltåg mot Hallsberg glider ut från perrongen vid spår tio. Stockholms Central är fullt med sömniga pendlare som dricker café kaffe för att vakna. Nu väntar en timme och 8 minuter på väg mot praktikplatsen några mil sydväst om Stockholm. I Sörmland, ett landskap jag sällan ens hört talas om. Jag vet ingenting om vart jag ska eller vad jag får göra när jag kommer dit men min nya filosofi är att ta det som det kommer. Det är vad jag försöker intala mig själv när jag sitter på tåget mot ovissheten. Någonstans somnar jag till. Vaknar. Försöker öppna ögonlocken men de envisas. Linserna innanför dem har blivit torra. Det är för tidigt på morgonen för linser, tänker jag och blinkar frenetiskt för att återfukta dem. Gröna ängar och bruna åkrar svischar förbi. En och annan häst, ko, TRANA, and, dopping och rådjur ser jag. Massa skog. Jag får se "baksidan" av skogen, den som ingen annars ser, där vad som helst kan hända utan att någon skulle märka det. Omkullblåsta träd, rotvälta som ligger och dör med sina kamrater fasta i marken runt omkring sig. Naturens gång. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Nina och är 22 år. Jag älskar katter, att fotografera och att skriva. Sedan januari 2014 pluggar jag "Journalistik och multimedia" på Södertörns högskola. Då och då hatar jag livet men jag ger inte upp än. Det ska finnas en mening med allt!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela