Fröken Friman

Publicerad 2014-01-02 01:54:00 i Allmänt, Åsikter.,

Stockholm under 1900-talets början. Samhällsklasserna är tydliga, maten under all kritik, barn "förtjänar" stryk ibland och kvinnor ägs av sina män. Var sak har sin plats och det ska ingenting få ändra på, eller ingen alls. 
Den nya miniserien "Fröken Frimans Krig" handlar om just dessa samhällsfrågor. Vi får följa Dagmar Friman som flyttar hem till Stockholm efter många år på resande fot. Hon blåser in som en frisk fläkt över en gammal dammig stad som behöver förnyelse och förändring.
Dagmar har med sig stolta slagord om feminism och rättigheter, som kvinnor annars aldrig skulle drömma om att yttra eller tänka för den delen. Hon lånar ett rum av sin mycket motvillige, men artige, halvbror, Axel, som inte alls tycker om allt prat om kvinnors rättigheter. Det gör däremot hans fru, Lottie, som sakta men säkert vinns över av Dagmar. Efter att Dagmar flyttat ut ur rummet hos sin bror och istället hyr ett rum på ett värdshus träffar hon Kinna som har utbildat sig till kassör och som nu kämpar för att hävda sig på sitt jobb. 
Dagmar är trött på matfusket och på det snusk som försigår på matmarknaderna och i butikerna. Hon vill se förändring och tillsammans med Kinna skapar hon ett kooperativ för kvinnor. 
Jag fullkomligt älskar den här serien. Mikael Hellström ordnar balansen mellan kärlek och sorg, ljus och mörker så vackert och har skapat en helt autentisk sekelskiftesvärld i vårt Stockholm. Den tar dessutom upp precis de frågor som även finns idag men på ett utbildande och unikt sätt. Speciellt frågan om kvinnors rätt i samhället tas upp och diskuteras mellan rollfigurerna. Det finns säkert folk ute i världen som fortfarande lever kvar i början på 1900-talet och som inte ser något ont med det. 
Jag älskar sättet som såna här serier upprör och skapar debatt på. Jag blir så upprörd när jag hör och ser hur det kan ha sett ut på den tiden. Även om det inte finns direkta bevis för det så finns det dokumenterat i historien hur samhället såg ut. Det var till för de vuxna männen och de som inte var vuxna män skulle helst inte finnas till. 
Se den här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Nina och är 22 år. Jag älskar katter, att fotografera och att skriva. Sedan januari 2014 pluggar jag "Journalistik och multimedia" på Södertörns högskola. Då och då hatar jag livet men jag ger inte upp än. Det ska finnas en mening med allt!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela