Årskrönika 2010

Publicerad 2010-12-30 03:21:50 i Allmänt,


Januari var månaden då alla frös och snön räckte upp till halsen. Jag och min flickor åkte skridskor i Vasaparken. -16 grader kallt. Några av oss åkte upp till Vickans landställe och levde vildmarksliv i en stuga på ca 10 kvadratmeter. Vi spelade bowling också och vår lilla Sofie fyllde 17 vintrar. 

Vickan fyllde 17 år, Sarisen och jag åkte och trampade på Kungens snö som vi brukar göra vid den här tiden på året. Dessutom drabbades Chile av en jordbävning som mätte 8,8 på richterskalan.

I Mars fyllde de små kottarna Ems och Sara 17. Jag hade tråkigt och provade mitt gamla lucianattlinne och guess what, jag fick på mig det. Mitt huvud var som vanligt fyllt med tankar om framtid och ålder.
Jag skrev:

"En flicka skuttar över skolgården. Hon är blott 6 år fyllna. Inga bekymmer tynger hennes nätta axlar där hon med lätta steg flyger fram över gruset. Vårklänning, små gympaskor och ett brett leende pryder hennes små läppar med  vinden som smeker hennes långa hår. Om några månader är det sommarlov och hon ska börja ettan med sin nya familj.
Det finns inga stenar i hennes lilla barnhjärta och hjärnan är fortfarande vit som molnen på himlen ovanför henne. Vädret tar ny form. Det börjar blåsa starkare och vinden tilltar kraftigt. Den sliter i hennes hår. Molnen blir snabbt mörkare och det finns en aning till regn i skyn. Den lilla flickan skuttar vidare men stegen blir tyngre och tyngre. Asfalten blir grå av regndropparna som nu faller från skyn och hon blir blöt. Stegen blir så tunga att hon måste sluta skutta och börja springa. Springet går över i snabb gång som går över i lunkningar som går över i krypning och till sist ligger den lilla flickan blöt och nerrtyngd på marken i en pöl. En pöl som inte enbart består utav vatten, utan även innehåller sorger, bekymmer och rädslor som hon inte hade för några minuter sedan och som hon aldrig trodde att hon skulle få.
Där ligger hon. Flickan som log, flickan som skrattade och flickan som växte upp."


April och våren kom till Stockholm. En vår som inte var den varmaste till en början. Hängde md några klasskompisar till ett berg på söder och grillade eller snarare brände gräs och nästintill skapade eldsvåda. Allt detta med utikt över Stadshuset och Mälaren, om jag inte tar fel.
Jag blev kär ett flertal gånger i fina saker som jag antingen aldrig skulle få tag på eller i fiktionella karaktärer.

Maj kom med den värsta dagen i mitt liv.
Bortsett från det så fyllde jag 17 vårar och hade fest. Sov ute på pooldäcket med mina äldsta tantvänner och tittade på Nasses och Agnes dansuppvisning. De var fantastiska.

Sommarlov, studenter och kungligt bröllop. Man kunde sitta ute och sola vid poolen när det inte regnade. Då kunde man sitta inne och lyssna på den senaste kärleken, Landon Pigg. Den gamla kärleken Johnny Depp fyllde 47 men ser fortfarande ut som 30. Hur gör han?

I Juli gick Sara och jag vid vägkanten och plockade strumpor, satt på höbalar och träffade katter. Det regnade och jag hittade en fin regnjacka i gömmorna hemma. Den här månaden var det dags att bli kär i Erik Saade.

Augusti kom och sommaren tog slut sakta men säkert. Vi tog farväl av Björn som skulle till Kanada i ett år, han är fortfarande kvar där. Ems bjöd på middag, Nasse fyllde 17 och sedan drog vi till Solsidan och hängde med "all the rich kids".

I September månad fyllde Karr år och det var dags för de sista utomhuskonserterna däribland Hoffmaestro på Grönan, Veronica Maggio kom också dit och Nasse tog med oss på resa på sjön där vi bastade och badade. Jag ordnade den sista övernattningen på mitt pooldäck och dukade så fint jag kunde. Avslutningen blev en helgvisit påHallsjösand med Nasse dä vi klädde på oss alla kläder vi hade med oss och la oss ute i gräset och kollade på stjärnorna i kolmörkret.

I Oktober införskaffade jag en systemkamera som jag döpte till Helgedgar. Han fick följa med på många äventyr. Bl.a. till Zinkensdamm med Möffler och Montazami där vi shoppade på Beyond Retro. Han fick också ta mina första "seriösa" outfit-bilder, bevittnade den första snön och blev fingrad på av massa folk på vår Halloween-fest där vi flickor hade cirkus-tema.

I November tänkte jag som vanligt på massa saker och lekte poet. Jag gick på fest hos Karro, firade min pappa på fars-dag i hans nya hus, gick ut barfota i snön ochblev galen i glasögon.

Sist har vi December. Kylan har lagt sig för att stanna och givit träden rimfrost. Den här månaden tog jag farväl av mitt barndomshem och bakade tills jag fick blåsor på händerna. Alla dagar fram till julafton fick jag små presenter av min syster i en underbar julkalender. När julafton kom fick jag ett hav av raggsockor och fick se 3 granar.

2010 genom en blond flickas kameralins.
Jag tror att det här året var det året som jag växte upp. Året som förändrade mitt liv. Intensivt med erfarenheter och glädje har blandats med mycket sorg och många tysta skrik och ogråtna tårar.
Jag fick säga hej då till väldigt mycket.
2011 kommer förhoppningsvis bli ett bättre år med saker som bara 18-åringar får göra och skrattande flickor som vandar hem efter upptåg i natten.
Jag vet inte vad 2011 håller inne med men jag vet att vad som än händer kan jag hantera det bättre än innan 2010.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Nina och är 22 år. Jag älskar katter, att fotografera och att skriva. Sedan januari 2014 pluggar jag "Journalistik och multimedia" på Södertörns högskola. Då och då hatar jag livet men jag ger inte upp än. Det ska finnas en mening med allt!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela